Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z Pole Dance nie zdaje sobie sprawy, jak ważna jest rozgrzewka, są entuzjastki, które pierwszy raz przychodząc na zajęcia, najchętniej od razu chciałyby spróbować wspiąć się na drążek, mimo że pochwalamy zapał, to nie wszystko od razu.

Rozpoczynając swoją przygodę z Pole, czy też z każdą inną dziedziną sportu musisz wiedzieć, że rozgrzewka jest bardzo ważna, zresztą poinformuje Cię o tym z pewnością twój instruktor. Rozgrzewka jest ważna nie tylko w przypadku osób początkujących, ale każdego sportowca, niezależnie czy jest on zawodowcem, czy amatorem, żaden profesjonalista nie zaczyna treningu bez rozgrzewki.

Co się dzieje z organizmem podczas ćwiczeń rozgrzewających?

Rozgrzewka jest ważna, ponieważ przygotowuje ona mięśnie do wysiłku, który będą podejmować i pomaga zapobiegać ewentualnym kontuzjom, które mogą skutecznie zniechęcić osoby początkujące do dalszych ćwiczeń oraz powodować niechciane przerwy w treningach.

Podczas rozgrzewki zwiększa się przepływ tlenu przez tkanki, dzięki czemu mięśnie są bardziej prężne, rozciągamy wiązadła i ścięgna, przez co są bardziej elastyczne i trudniej je zerwać, a wierzcie mi, że nikt z was na pewno nie chciałby zaznać bólu, jaki towarzyszy zerwaniu któregoś z wyżej wymienionych. Podczas rozgrzewki zwiększa się też wydolność płuc, które szybciej wydalają dwutlenek węgla, przyspiesza tętno, dzięki czemu serce lepiej znosi wysiłek, oraz sprawia, że krążenie krwi wzrasta, przez co toksyczne produkty pracy mięśni są szybciej wydalane z organizmu, a wykonywane ćwiczenia są efektywniejsze. Rozgrzewając się, dotleniasz mózg i pobudzasz go do produkcji większej ilości adrenaliny, która jest bodźcem do przezwyciężania trudności i ma wpływ na twoje możliwości fizyczne. Rozgrzewka zwiększa metabolizm organizmu, w tym stymuluje wątrobę, by ta wydzielała więcej cukrów, które stanowią dla mięśni dawkę energii, tak potrzebną podczas treningu.

Dobra rozgrzewka, czyli jaka?

Rozgrzewkę zna każdy z nas, chociażby z lekcji wychowania fizycznego w szkole, laikom może się wydawać, że to parę skłonów i wymachów, jednak aby rozgrzewka dobrze przygotowała nasz organizm do treningu, musi być dosyć intensywna i obejmować wszystkie partie mięśni. Intensywna na tyle, by twój organizm przyśpieszył, jednak nie na tyle, abyś się zmęczyła, w końcu potrzebujesz siły na cały trening. Rozgrzewka powinna trwać minimum kilka, a najlepiej ok. 15 minut, tyle czasu wystarczy, aby wprawić w ruch wszystkie części ciała i odpowiednio rozgrzać mięśnie przed zwiększoną aktywnością, jaką jest sam trening. Na zajęciach Pole Dance rozgrzewkę poprowadzi instruktorka, która zaprezentuje przykładowe ćwiczenia rozgrzewające i dokładnie poinstruuje, jak je prawidłowo wykonać, a kiedy będziesz chciała zacząć trenować Pole w domu, będziesz mogła wykonywać ćwiczenia, które znasz ze studia, lub będziesz na tyle doświadczona, że będziesz mogła sama wybrać ich rodzaj. Dobrze wykonana rozgrzewka sprawia, że tętno jest dwa razy szybsze niż normalnie.

Równie ważny, jak rozgrzewka jest stretching, czyli rozciąganie, który wykonujemy już po właściwym treningu, dzięki niemu cały organizm stopniowo zwalnia tempo, mięśnie wracają do formy sprzed ćwiczeń.